Reputatie Ranking 2015.

De Nederlandse RepTrak® Pulse studie heeft de reputatie van de 30 grootste bedrijven in Nederland gemeten op basis van hun 'totale peformance'.  De beoordeelde bedrijven zijn daarnaast voldoende bekend bij het grote publiek in Nederland

Per bedrijf zijn minstens 300 respondenten ondervraagd van januari tot december 2014. De enquêtes werden online uitgevoerd op maandelijkse basis. Respondenten moesten "enigszins" bekend zijn of "zeer" vertrouwd met het bedrijf waarvoor zij hun waardering mochten geven. De gegevens zijn gewogen om representatief te  zijn op basis van leeftijd en geslacht.

Philips heeft opnieuw de beste reputatie van Nederland, Air France-KLM neemt tweede positie in en Friesland Campina volgt op de 3e plaats van bedrijven met de beste reputatie.



Enkele waarnemingen bij het Reputatie management.

De top 5 in het jaarverslag Reputatie Studie van het Reputation Institute onder de 30 grootste Nederlandse bedrijven is door de jaren heen vrij stabiel gebleken, Philips, Air France-KLM, FrieslandCampina en Heineken hebben hun leidende rol weten te behouden in 2015, maar de Rabobank verdween uit de top 5.

Philips is de Nederlandse nummer één voor het 8e jaar op rij. Dit is een hele prestatie. Niet één bedrijf in de wereld heeft dit bereikt in de afgelopen 15 jaar, waarin jaarlijks 30 tot 50 van de grootste bedrijven in 32 landen werden onderzocht.

Echter, de rol van met name Friesland Campina en de nieuwkomer ASML moet 
serieus worden genomen. Voor bijna een decennium, heeft Friesland Campina blijk gegeven van een hoog niveau op het gebied van reputatie, vooral op basis van product evaluaties, aansprekende MVO-inspanningen (Maatschappelijk verantwoord ondernemen). en deugdelijk bestuur.

ASML is een serieuze reputatie uitdager voor Philips, met een 4e plaats in het algemeen klassement en bereikt een nieuwe dimensie als leider in 3 van de 7  “reputatie-aanjagers”: innovatie, werkomgeving en leiderschap.

Over de Reputatie Award...

De Reputatie Award 2014 is een initiatief van het Reputation Institute. De studie wordt jaarlijks uitgevoerd onder leiding van Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en medeoprichter van het Reputation Institute en is onderdeel van een wereldwijde reputatiestudie in meer dan 40 landen.

De reputatieranglijst wordt samengesteld door het gevoel van mensen bij een bedrijf, evenals de rationalisatie van dit gevoel, te meten. Dit wordt aan de hand van zeven “reputatie-aanjagers” uitgevoerd: 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, 6) leiderschap en 
7) financiële prestaties. Wilt u ook aan een goede reputatie werken?

Werelwijd is BMW uitgeroepen tot het merk met beste reputatie ter wereld.


Die conclusie trok het Reputation Institutie op basis van de gegevens die ze verzamelden in vijftien grote landen. Ze keken daarbij overigens niet alleen naar automerken, als is ‘ons’ wereldje wel goed vertegenwoordigd. BMW voert de lijst zoals gezegd aan, gevolgd door Google en de rivalen van Daimler. BMW eindigde vorig jaar als derde, terwijl Daimler toen als achtste geklasseerd werd, dus de Duitse autobouwers hebben hun imago nog verder weten te verbeteren.

Jamie Bedard, CEO van het Reputation Institute, omschrijft BMW als een bedrijf dat meer doet dan alleen maar auto’s bouwen. “Als je een goede reputatie wilt opbouwen, dan focus je ook op andere dingen. Neem de sociale verantwoordelijkheden van je bedrijf, dat is anno 2015 belangrijker dan ooit en beïnvloedt de keuzes die potentiële klanten maken.”

Mocht je benieuwd zijn naar de reputatiescores van andere merken: er zijn er maar weinig die de top 100 haalden. Volkswagen (14), Toyota (35), Honda (61), Ford (65) en General Motors (96) haalden het wel, terwijl een merk als Nissan dit jaar buiten de boot viel.